Alla inlägg under mars 2011

Av Mia - 31 mars 2011 13:25

eller i det här fallet: "att ertappas med handen i Bregottpaketet"

Det var nämligen det Emma blev igår innan middagen. Hon var så duktig och hjälpte glatt till och ställde fram både knäckebröd och smör på bordet.

Men med en dold intention uppenbarligen. För när Andreas lite senare kom ut i rummet fick han syn på Emma som tydligen klättrat upp och tagit ner smörpaketet och stod nu och tittade på film, samtidigt som hon grävde i paketet och stoppade i munnen.

"Men Emma, vad gör du" sa Andreas, inte alls speciellt arg eftersom det mest såg roligt ut. 

Men Emma kändes sig nog extremt ertappad och lite kränkt och började stortjuta och var helt otröstlig i flera minuter. Det är inte lätt att vara liten.

Under middagen frågade Andreas om Emma ville ha lite s m ö r på knäckebrödet. Då tittade hon skamset ner och underläppen darrade. 

Och tjejen har inte fyllt två ännu.


Igår vårade vi lite till och spelade fotboll nere vid stora lekplatsen. Underbart!


//Mia


  Emma går in i rollen som målvakt.



Oskar sa att han är Zlatan. Fast sen ändrade han sig till Anakin. Han är tydligen också en jäkel på fotboll. Jag missade visst den delen i Star Wars:)

Av Mia - 30 mars 2011 08:15

Igår var vi och hämtade biljetterna till New York-resan. Jag trodde inte att jag hade någon direkt resfeber, men har insett att jag gärna talar om för folk jag känner - och folk jag inte känner - att jag ska dit. Om jag handlat nåt, ja nog klämmer jag ur mig att jag ska till New York nästa vecka. Och i mail oavsett vem det är till, så lyckas jag också få med det på något vis, så ja - jag har nog lite resfeber.

Men mest är jag spänd över att vara från barnen i så många dagar! De ska bo hos sina kusiner från onsdag - tisdag och så länge har vi aldrig varit borta från dem.

Det kommer naturligtvis att gå jättebra, men jag kan ju inte låta bli att noja mig lite. Det ska dock bli vansinnigt kul att åka iväg!


Igår fick jag förfrågan om att springa Vårruset i maj. Fem kilometer. En evighet för otränad kropp. Men i samma veva såg jag ett inlägg på Facebook från en väninna som nått sin målvikt efter andra barnet och gått ner 19,1 kilo. Så himla duktig! Så jag tänkte att det är fint att sätta upp mål så jag sa ja till Vårruset. Så mycket rusande vet jag inte om det blir, men jag testade igår och sprang i alla fall i två kilometer innan jag gick över till rask promenadtakt och det var i alla fall rekord. Och rundan igår blev 4,25 km så det närmar sig halvmilen åtminstone.

Men sen var jag trött i kroppen och efter bastubad med barna med tillhörande Bamseläsningen var vi alla ganska slut. 


Somnade som vanligt i Oskars säng. Tänk så olika det kan vara. Det ena barnet säger man godnatt till och går ut och så är det bra med det. Det andra barnet tycker att sova är det tråkigaste som finns och kräver mycket sagoläsning, kill på ryggen och hålla handen innan han kan somna. Och då somnar ju jag också. Innan klockan ens är nio på kvällen.


Idag får Andreas sköta den biten av läggningen så jag håller mig vaken lite längre:)


Trevlig Onsdag!


/Mia


En liten påminnelse om vem som vinner av vår och vinter..  

Emmagumman gungar


4-gott slår igen.

Ytterligare en butik som inte bär sig på Masthuggstorget.

Det är svårt att fylla Skivhuggets gamla lokaler. 


Vill göra allt som brorsan gör,
man det är svårt när man inte fattar det där med pedaler, men det går allt fint att göra på sitt eget sätt också:)

Av Mia - 27 mars 2011 22:31

Okej, jag borde ha lärt mig. Det finns saker som man inte ska prata högt om. Att ens barn varit friska en längre period är en sak. Om man ens knystar ett litet pip om det så kommer förkylningar och magsjuka som ett brev på posten (jag utmanar ödet genom att skriva det...) Den andra saken är vädret. Om man kläcker ur sig att våren är kommen så kan man slå sig i backen på att det blir tvärtomväder. Så det är väl mitt fel att snön vräkte ner här i eftermiddags, eftersom jag kaxade mig igår och påstod att våren hade kommit till Floda.


Vi har varit på fyra dop det senaste halvåret. Och jag har tyckt att det har gått så smidigt att ha med ungarna i kyrkan. Men idag förstod jag vad det berodde på. De tre första dopen har bara handlat om dop, det vill säga en hysat kort cermoni med nära och kära. 

Idag var det dessutom gudstjänst med högmässa, kyrkokör och mycket böner och påminnelser om att det är jul om 9 månader. Det är alltså nu man firar att Maria blev med barn. Det blev lite väl länge att få barnen att sitta still så det allra sista fick jag gå ut med dem till ett annat rum. Men dit kom också huvudpersonen för dopet, lille Alvin, som inte heller tyckte det var kul med högmässa, så det gjorde inte så mycket. Efteråt var det dopkaffe med grymt god smörgåstårta från Stenungssund. Från Greta's eller nåt liknande.


På kvällen gjorde vi en ny variant av varma mackor. Vi stoppade helt enkelt in mackorna i våffeljärnet och gjorde våffelmackor. Både gott och snabbt!


Jag har nyss betalt räkningarna. Roligare saker kan man ju göra, men det är ju ett nödvändigt ont så det är bara att bita ihop.


Nu laddar vi för en ny vecka!

Natta natta!

/Mia


Alvin (barnas tremänning) döps i Klövedals K:a på Tjörn

Usch    

Usch

usch.

Yummy.

Blä. Suraste räkningarna från mars månad.

Den gula är en p-bot där lappen hade åkt ner i rutan,

den andra är min tredje tandräkning 2011...


Och dagens visa:


 

Av Mia - 26 mars 2011 23:49

Trots tio minusgrader tidigt i morse tycker jag mig ändå kunna påstå att våren har kommit till Floda. Solen värmde gott när jag stod i kö till barnklädesmarknaden, Andreas och barna kom dit och vi gick på promenad, fikade på café (ute i solen!) och matade fåglarna i Sävelången. Tänk vad energi man får av lite sol!


Blev dock lite ändring i eftermiddagsplanerna, när vi skyndat in till stan för att gå på minisim, kom vi inte längre än till duschrummet innan vi blev meddelade att lektionen var inställd pga kräks i vattnet! Snopet, men inte så mycket att göra åt. Så vi handlade i lugn och ro på Ica, innan vi for till svärfars grav med påskliljor och därefter for vi till barnklädesmarknaden och hämtade de kläder som inte blivit sålda samt pengarna för det vi sålt - och det blev faktiskt lite över 1000 kronor! Det trodde jag då aldrig så det får vi verkligen göra om!


Vi avslutade en ganska aktiv dag med filmen "Wallace & Gromit - varulvskaninens förbannelse" och somnade i soffan lagom till Earth Hour. (Vaknade dock ett par timmar senare och våndades över att jag aldrig har kläder att sätta på mig vid finare tillställningar såsom dopet vi ska på i morgon. Det borde finnas Miaklädesmarknader också!:))


På det hela taget en mycket trevlig vårdag!

Nu gäller det att komma ihåg att vi ska ställa FRAM klockan en timme. 

För att vi ser FRAM emot sommaren.

Det tog väl bara sisådär en tjugofem år för mig att lära mig det:)


Natta natta

/Mia


Strax innan 9 i morse. Lång kö till marknaden.

99% mammor som fyndar bland massor av kläder.

Oskar sålde en traktor och sopebil på marknaden, 

och köpte en ny Hot Wheels bil på Ica för pengarna:)  

Resultatet av försäljningen - 1050 :-!     

Fika i Floda Centrum.

Matade fåglarna med resterna från fikat.

En bortglömd båt vid T-bryggan

.

"Fåglarna".

Vårbäck.  

Av Mia - 25 mars 2011 21:04

Idag är det lönedag, våffeldag, iPad2-dag och Nintendo 3DS-dag.

Men framförallt är det fredag! Det blev dock inga våfflor, ingen iPad2 och ingen 3DS. Lön hoppas jag däremot att det blev:)

Annars får man tjäna lite pengar på annat vis.


Förra helgen när jag var på barnklädesmarknad i Lerum tänkte jag att det är väl dags att vi provar på att sälja på dessa marknader istället för att köpa hela tiden.

Så under veckan har vi tagit ner massor av kassar med barnkläder från vinden och tvättat och fixat och ikväll lämnade vi in en hel del kläder till försäljning i Floda i morgon. Det är jättespännande! Vi kanske inte säljer någonting, men det är kul att testa i alla fall. Prissättningen är ju helt avgörande och jag vet inte om vi tagit i för mycket. Det ger sig i morgon! Det var kul att se allt innan i alla fall. Jag förstår att de som håller i det väljer slitet med sortering och organisering för tänk att få frossa i alla kläder och saker innan folkstormen kommer i morgon bitti...


  Kanske en mamma-tshirt? Den kostar ju bara 40:-..


Allt ligger vikt i fina rader. Det är lugnet före stormen...  



När jag åkte hem i eftermiddags lyssnade jag på Christer i P3. Ämnet handlade om missuppfattningar och det var allt från folk som hört fel i låten "Kall som is" ( Glennmark, 1984) och trodde de sjöng "Kalciumbrist" till den klassiska "Kör mot Körmotskogen!" i Robin Hood.

Men sen ringde det in en tjej som bra länge trodde det hette godpudding och inte blodpudding. Helt enkelt för att det var god pudding trodde hon. Hon tyckte så mycket om det så hon till och med ville äta det på sin födelsedag. Tills de en dag slaktade grisar i närheten och sa; "Nu ska du få Blodpudding som du tycker så mycket om."

Då förstod hon. Och har inte ätit Godpudding (Blodpudding) Sen dess. Då var hon 6. Nu är hon snart 36.

Det roliga var att jag kände igen rösten på tjejen. Och var tvungen att kolla på facebook. Och visst var det min gamla kompis Lisa. Vi hängde jättemycket i Arvika i början av 90-talet och jag har nog inte hört hennes röst sen någon gång -93, men kände ändå igen henne. Det var lite kul tyckte jag.


Eftersom mitt senaste inlägg visade en inblick i barnas dålga morgonhumör så måste jag visa att det faktiskt finns glada barn i huset rätt ofta också. Även om just detta klipp visar en ganska övertrött Oskar:)


Ha en fin fredag!

/Mia



 

Av Mia - 23 mars 2011 11:31

I morse höll jag på att bara börja strejka. När BÅDA barnen i samstämmig protest grinade och surade från dess de gick upp tills avlämning på dagis, med undantag för en gemensam aktion av dem att sätta sig längst upp i trappan och vägra komma ner.

Då fick jag göra en kraftansträngning att samla ihop mig och under tystnad kränga på dem kläder och få ut dem till bilen och iväg till dagisen. Hade jag pratat hade det antagligen inte komit ut snälla ord så då är det bäst att bara vara tyst.


Men efter en dålig start på dagen kan det mesta bara bli bättre.


//Mia

Sometimes we all have bad days - Salem Al Fakir


Så här snäll och söt kan han vara om han vill...


Emma är oftast så här glad..


Men här gör de gemensam sak och vägrar

att komma ner på morgonen...     


Och här är en liiten inblick i morgonens härliga humör...Och detta är bara en liten del i det hela. Oskar kom aldrig längre än att få på sig kalsipper, sen fick jag klä på honom för att vi inte skulle missa dagis.


Och till sist..  
...konstaterar jag krasst att Apoteken poppar upp som gubben i lådan överallt. Känns som att varje butik som slår igen, gör plats för ännu ett apotek. Finns det verkligen plats för alla?

Av Mia - 20 mars 2011 16:51

Hämtade en studsande glad 4-åring förut som varit på kalas hos en dagiskompis. Oskar älskar verkligen kalas och idag var det första gången han var på födelsedagskalas hos en kompis utan att någon förälder vad med. Men det gick hur bra som helst.

Det är bara att konstatera att han börjar bli stor nu!


Häromdagen satt han och längtade tills han skulle fylla fem. För då skulle han få ha kalas igen. Det är ju lite väl tidigt att längta tills nästa födeledagskalas när man nyss fyllt fyra. Men jag sa till honom att man ju kan ha kalas ändå, trots att man inte fyller år.

Till sommaren till exempel. Då kan Oskar och hans kompisar ha ett sommarparty i trädgården. 

"Jaa!" sa Oskar, "och då ska vi ha PARTYHATTAR!"

Mycket viktigt tydligen:) Och sen började han planera vilka han ska bjuda och vad de skulle göra.


Sen längtar han väldigt mycket tills dess han ska fylla sex år för då ska han börja i skolan. Jag berättade att jag är 35 och frågade om han visste hur mycket jag fyller nästa gång. Oskar tänkte efter och svarade efter en stund:

"Då blir du 36...men...vad börjar du då?"

Jag: "Hmm...jag börjar nog ingenting, jag bara fortsätter".

Det kanske ÄR dags att börja i skolan vid 36. Jag ska nog kolla upp om det finns något kul man kan läsa på distans.


Annars kan man ha ett stort kalas. Det funkar det också.


Nu kom Andreas hem. Han har gått en kurs i att "åka-skridskor-på-sjön-och-trilla-i-vattnet-och-ta-sig-upp-igen". Två gånger. Jätteviktigt att kunna, men hu vad kallt! Jag tror jag håller mig borta från sjöarna tills man trillar i frivilligt i sommar i stället.



/Mia



Av Mia - 19 mars 2011 23:58


Alltså inte en marknad där man kan köpa barn, utan allt som barn kan tänkas behöva. (Eller som föräldrar tycker att sina barn behöver) Innan jag träffade Andreas hade jag aldrig hört talas om detta med Barnmarknader, men hans syster är involverad i den som äger rum i Kungsbacka och de senaste åren har dessa barnmarknader fullkompligt exploderat.


Jag har varit på olika marknader i Kungsbacka, Eklanda, Lerum och Floda och konceptet är detsamma överallt. Och det är hur bra som helst. Man lämnar in det man vill sälja, märker upp med pris och kod för säljaren. Andra köper förhoppningsvis grejorna eller så får man hämta det som inte sålts efter marknaden. Och det är sjukt billigt. Kläder som kostar mer än 30 kronor räknas som dyrt. Och det finns precis allt till barn att välja bland; kläder vagnar, leksaker, bärselar, bilstolar, skor...you name it. Och det är extremt populärt.


Idag var det två barnmarknader, en i Aspenässkolan och en i Aspenäskyrkan, båda i Lerum och båda nära varandra så jag besökte båda två. Det gäller att vara ute i tid för det är värsta Ullaredsköerna innan öppningsdags. Och på Aspenässkolan var det så himla mycket folk! 99% mammor - alla med siktet inställt på att fynda. Det blir på gänsen till för mycket när så mycket folk ska dra i samma saker på ganska liten yta, men på något sätt funkar det, för folk är så vana att det är så här det är.


jag shoppade för ca 350 kr på första stället och fyllde en blå IKEA-kasse med grejer, bland annat ett bra regnställ till Oskar för 60:- Sen var det klänningar tröjor, jeans, fleecejacka m.m. Och faktiskt ett par sprillans nya Nike-skor till mig själv för en femtilapp!


  
Mitt skofynd!
 

Sen gick jag till kyrkans lokaler och där var det hur lugnt som helst. De hade inte lika mycket saker, men jag fyndade i alla fall en jättefin docka till Emma för bara 30 kronor och ett gäng fina Bamsetidningar till Oskar. Ett par Pippiskor till Emma för en tia och ett par springskor till Oskar för 60:-. Och lite kläder såklart.


 
Emmas nya favorit. Dockan Inga! 

Nästa vecka är det dags för marknaden i Floda. Då hoppas jag kunna sälja av lite gamla kläder också, jag har inte gjort det tidigare.


Och de som håller i detta är mammor som i stort sett drar i hela arrangemanget gratis. De får dock välja och vraka bland grejorna som ska säljas innan den stora massan kommer dit och det kan ju vara gott nog så mycket fynd som man kan göra. It's a win-win situation!


Nu släcker vi för idag och laddar för en söndag med kalas och isvakar.


/Mia


Ovido - Quiz & Flashcards