Direktlänk till inlägg 29 augusti 2011

Plommonmarmelad

Av Mia - 29 augusti 2011 19:52

Vi fick massor av plommon i år. Först tänkte jag att det finns väl inget vettigt man kan göra med dem förutom att käka dem som de är, men så hittade Andreas ett recept på plommonmarmelad på en blogg. Vi provade det och det blev fantastiskt gott - och var hur enkelt som helst att göra!


Här kommer receptet, som bloggaren fått från en resa till Pitlochry i Skottland (I vår variant hade vi syltsocker i stället och ingen kanel, viktigt att burkarna är riktigt rena, koka dem innan.)


Plommonmarmelad:

  • 1,4 kg Viktoria-plommon
  • 1,4 kg strösocker
  • 450 gram russin
  • 2 apelsiner

Dela och kärna ur plommonen, skär i grova bitar. Dela apelsinerna och skär bitarna i fina strimlor. Blanda plommon, socker, russin och finskurna apelsiner i en stor skål eller gryta. Rör om ordentligt och låt stå över natten. Kokas i 30-45 minuter.


Ett tips är att lägga i en kanelstång som tas bort innan sylten hälls upp på burkar.


Varför inte testa gula Reine Claude-plommon, lime och gula russin eller sultanas-russin istället för vanliga russin (men hoppa över kanelstången om du gör denna variant).


Det kan ta några dagar innan marmeladen stelnar riktigt.

(hela blogginlägget och kommentarer hittar ni här:

http://anneshus.wordpress.com/2011/08/14/plum-pot-fran-pitlochry-den-i-sarklass-godaste-plommonmarmeladen/)


Nykokt plommonmarmelad

    rostat bröd med marmeladen var en hit!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 28 mars 2012 16:39

Jag har en annan blogg nu: barasakermanser.wordpress.com Välkomna dit:)...

Av Mia - 4 oktober 2011 20:56

I natt drömde jag att jag var i Australien. Varför har jag ingen aning om. Bodde i en jättekonstig lägenhet, med konstiga människor och allt var allmänt konstigt. Så träffade jag plötsligt på Olle och Putte från förra jobbet. De var fulla och sentime...

Av Mia - 25 september 2011 22:34

Vi fick till två fina rätter i helgen. I går blev det "Cattas Fläskfilé" och idag blev det en riktig söndagsmiddag med hel kyckling i lergryta. Att jag dessutom lyckades klämma in en trerätters på Aludden i Lerum tillsammans med min bokcirkelgrupp på...

Av Mia - 25 september 2011 22:17


Så har det varit barnmarknad igen. Vi lämnade in en hel hög kläder och leksaker i fredags och sen stod jag och häckade utanför Hästhagenskolans gymnastiksal vid halv nio på lördagsmorgonen och såg kön växa bakom mig.  Som tur var hade de som höll i...

Av Mia - 25 september 2011 21:55

Förra helgen var det dags för hemvändarhelg. Det är även en helg för många andra att vända näsan mot Värmland. I tre dagar vallfärdar tusentals människor till den vanligtvis sömniga lilla orten Årjäng, min lilla hemort. Årets Årjängsmâten var ett fak...

Ovido - Quiz & Flashcards