Alla inlägg den 4 februari 2011

Av Mia - 4 februari 2011 08:13

Jag lyssnar för det mesta på morgonpasset i P3 när jag åker till jobbet. Ofta skrattar jag högt i bilen och ibland byter jag till någon annan kanal när det blir lite pinsamt. Men igår pratade de om pizza. Det hade visst varit SM i Pizzabakning och han som vann hade gjort någon pizza med nån honungsmarinerad hjortfilé eller något sånt. Då kom de in på pizzaspåret och nu har jag lärt mig en ny pizzasort - Calskrove. Finns tydligen i Norrland och är helt enkelt en Calzone med ett skrovmål inbakat.

Alltså, vem äter sånt?

(Säger hon som tycker det är gott med Pommes på en Margaritha (Tack Åsa L.!))


Men seriöst, hur gör man då. Ett skrovmål är ju hamburgare med bröd och pommes. Stoppar man in hela hamburgaren med bröd och allt ihop med osten och pommes friten? Låter varken gott eller hälsosamt faktiskt.

Men snacket om pizza och framförallt den vanliga Calzonen gjorde mig så otroligt sugen på det och sån tur jag hade att Oskar, som ju fyllde år igår och fick bestämma maten, valde just pizza. Så det blev en Calzone och den var ju jättegod! Som tur var tyckte Oskar också det så han åt nog halva min:)


     

Gårdagens födelsedagskreation efter maten.

Rosa glass, hallon och ljuståg var beställt. 

Sen fick det nog se ut hur som helst. Och det gjorde det också:)


Jag går ju fortfarande på diet så gårdagens Calzone var ett vardagsundantag. Men nu har jag i alla fall gått ner 4 kg och kommer i ett par jeans som jag inte kunnat ha på ett bra tag. Hurra för mig.


Men det är långt till bikinisäsongen och jag skulle ju dock önska att vissa gener visade sig mer än andra. 

Igår damp det ner en dvd-skiva i postlådan. Mamma och pappa har fört över gamla super8filmer till dvd och detta var en 12 minuters film med min äldste bror som otroligt söt bebis från 68-69 och sen var det ett klipp från sommaren 1975. Då var min äldste bror 7 år och min näst äldste bror var 4. De plaskar runt i vattnet och det är så somrigt och härligt. Kameran sveper över stranden och hittar min mamma - och en liten bebis som ser väldigt lustig ut. Det är jag som är hyfsat nykläckt.


Men det som fascinerar mig mest med inslaget från 1975 är hur smal mamma är. Hon ser ut som en fotomodell i kroppen - och har alltså en dryg månad tidigare fått en 3,9 kilos bebis. Lite orättvist kan jag tycka, men tur för henne att ha en sån kropp som hämtade sig på samma sätt efter varje barn, och det blev ju sju till slut.


Igår var jag på fyraårskontroll med Oskar. Han började visa upp sina konster redan innan han hunnit få av sig overallen, genom att mycket stolt visa att han kan stå på ett ben. Sen var jag ju lite fundersam på det här med att rita, hade fått för mig att alla barn skulle rita huvudfotingar på fyraårskontrollen, han gillar ju inte att rita speciellt mycket. BVC-sköterskan gav honom penna och papper och sa att han fick rita vad han ville. Han ville rita en Pruttosaurus (en dinosaurie som skrämde bort fiender genom att prutta, tillhör horngänget enl. Oskar) Den blev mycket fin med många horn och till och med en prutt. Sen skrev han OSKAR och pappret blev lagt till journalen och jag tror nog att han blev godkänd som en alldeles normal 4-åring trots avsaknad av huvudfoting.


  

Pirat Oskar? Nej, bara synkoll på 4-årskontrollen! :)



Nu gillar vi att det är fredag!

Hejhej!


/Mia


Ovido - Quiz & Flashcards