Direktlänk till inlägg 24 maj 2011

Bamse - en aldrig sinande källa av kunskap och sensmoral

Av Mia - 24 maj 2011 09:25

Vi läser mycket Bamse hemma. Både serietidningen och Tema-böckerna. Det ligger oftast på en skön moralisk nivå med en hel del fantasi även om Oskar tappar intresset när de försöker vara pedagogiska och berätta om konstnärer som Salvador Dali och Frida Kahlo inbakat i någon historia.

Men överlag är det väldigt bra. Vi läste till exempel en berättelse om när Vargfamiljen krockade med Bamses familj och Vargfamiljen inte hade bälten på sig och hamnade på sjukhus. Efter det är Oskar vääääldigt nog med att alla i bilen ska vara fastspända innan vi åker iväg.

Eller vikten av att ha hjälm på sig när man cyklar, åker skridskor eller rider. Såna saker.

Men sen kan man faktiskt lära sig en del saker som vuxen också.

Vi har en liten återvinningsstation i förrådet där vi sorterar metall, papp, tidningar, plast, glas osv som vi med jämna mellanrum (lite för sällan, det hinner bli rätt överfullt innan vi kommer i väg) kör ner till återvinningsstationen.

Men tack vare ett tips i en Bamsetidning kan vi få ner storleken på kartongerna rejält så att de inte alls tar lika mycket plats, supersmidigt.

Man kan göra det med mjölkpaket, yoghurtpaket, juicepaket osv.

Prova själva, det är jätteenkelt!


Jahapp, det var dagens tips.

Jag är lite trött idag, Emma var drömde mardrömmar vid flera tillfällen i natt och verkligen skrek som i en skräckfilm. Men vid ett tillfälle var hon vaken och skrek rätt ut. Hon hade fått syn på nåt i hallen.

Detta visade sig vara Andreas som varit på toa... men oj, vad lång tid det tog innan hon lugnade ner sig. Lilla stackare. 


Hejhej

/Mia


   Från stor och klumpig kartong, till liten och nätt!

 
 
Maria Lindberg

Maria Lindberg

26 maj 2011 10:27

Det där tricket med mjölkkartongen lärde Elin oss (i alla fall mig) när vi var ute och seglade en sommar... Så om du hade varit mer uppmärksam hade du kunnat gjort detta i mer än 10 år redan! ;)

http://anmali.bloggplatsen.se

Mia

26 maj 2011 11:27

Haha, det missade jag, kanske hade fullt upp med att styra undan en boj som jag såg i kikaren:-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 28 mars 2012 16:39

Jag har en annan blogg nu: barasakermanser.wordpress.com Välkomna dit:)...

Av Mia - 4 oktober 2011 20:56

I natt drömde jag att jag var i Australien. Varför har jag ingen aning om. Bodde i en jättekonstig lägenhet, med konstiga människor och allt var allmänt konstigt. Så träffade jag plötsligt på Olle och Putte från förra jobbet. De var fulla och sentime...

Av Mia - 25 september 2011 22:34

Vi fick till två fina rätter i helgen. I går blev det "Cattas Fläskfilé" och idag blev det en riktig söndagsmiddag med hel kyckling i lergryta. Att jag dessutom lyckades klämma in en trerätters på Aludden i Lerum tillsammans med min bokcirkelgrupp på...

Av Mia - 25 september 2011 22:17


Så har det varit barnmarknad igen. Vi lämnade in en hel hög kläder och leksaker i fredags och sen stod jag och häckade utanför Hästhagenskolans gymnastiksal vid halv nio på lördagsmorgonen och såg kön växa bakom mig.  Som tur var hade de som höll i...

Av Mia - 25 september 2011 21:55

Förra helgen var det dags för hemvändarhelg. Det är även en helg för många andra att vända näsan mot Värmland. I tre dagar vallfärdar tusentals människor till den vanligtvis sömniga lilla orten Årjäng, min lilla hemort. Årets Årjängsmâten var ett fak...

Ovido - Quiz & Flashcards