Direktlänk till inlägg 27 januari 2011

Röker du alpluft din jävla lapp?

Av Mia - 27 januari 2011 12:48

Exakt de orden sa en kille till mig och min väninna när vi var snälla och bjöd honom på en cigarett för många år sen. Min väninna rökte Blend Ultra Menthol, vilket inte föll personen i smaken. Men så länge det var gratis så dög det ändå.

Det var längesen nu men meningen ploppar upp ibland i mitt huvud. Han sa det med extremt överdriven stockholmska också om jag inte minns fel, så det var väldigt roligt.


Igår hade jag lite lappsjuka. Två dagar inomhus med ett sjukt och ett superpiggt barn. Dessutom går jag ju på diet så det blev ju inte till att käka godsaker heller när vi var hemma. Och Oskar var sjukt uttråkad. Något som han gärna påpekade många gånger under dagen.


När Andreas kom hem fixade jag våfflor till dem. Sen sa Andreas att jag antingen fick ta en promenad eller äta något med socker i. Lappsjuka + diet = inte bästa humöret i världen. Vilket jag gjorde? Inget av dem; jag betalade räkningar istället. Något som säkert kan ta ner humöret ytterligare ett snäpp, men jag känner mig oftast så nöjd när jag är klar. Att nu har jag varit duktig och utfört något konkret. Sen att det bara handlar om utgifter är väl en annan femma.


När Oskar är uttråkad och jag inte har tid att underhålla honom kan jag lita på min telefon. Han gillar att spela spel på min iPhone. Eftersom jag jobbat med barnspel till PC i många år har det varit ganska naturligt att han fått testa spel ganska tidigt. Men sen iPhonen kom med sina spel och dessutom är en sak man lätt  kan bära med sig så är han inte längre intresserad av att sitta vid datorn.


Och det är framför allt ett spel som regerar: Angry Birds.

Innan fattade jag inte riktigt grejen med Angry Birds. Visst, det var ett roligt spel, men hur kunde det ligga på första plats på alla topplistor på AppStore så otroligt länge? Men nu när jag ser Oskar spela och hur extremt glad han blir när han lyckas låsa upp en ny bana så förstår jag att de verkligen har lyckats med något här.

Vi har dessutom letat efter fler spel som kan fånga hans 4-åringa intresse och det är egentligen bara Cut the Rope som hållit måttet. Är det någon som har ett bra tips på spel till en 4-åring så tar jag gärna emot tips!


Vi har fyllt i  en utvecklingsplan för Oskar inför kommande utvecklingssamtal på dagis. På ett ställe löd frågan: Hur upplever ni barnets grov/finmotorik?

Jag tänkte genast på att han helst inte håller pennor i rätt "tumme-pekfinger"-grepp och därigenom ritar väldigt grovt. Men sen kom jag att tänka på hur han hanterar min iPhone och där kan kan peka, rita och styra på detaljnivå och dessutom kan skriva sms med telefonens inte allt för lätta tangentbord. 

Så nog har killen finmotorik, det handlar nog snarare om intresse.


Så, nu har jag ätit upp min GI-sallad. Snart är det helg. Jag undrar om jag inte ska unna mig en semla på lördag. Banne mig.


Over and out


Mia "lappen" Hammar


"Långsamt glömmer man bort allt
också träskor och Gul Blend i smyg
men jag minns saker han sa som gjorde mig större
äldre inte så blyg"


Ur Frank (Kent)

 
 
hoppetossan

hoppetossan

27 januari 2011 16:17

Åh andra sidan var det väl ett ypperligt tillfälle att passa på att betala räkningar när humöret ändå var i botten ;-)

Ska genast ladda hem Angry birds så lillstompan får något nytt att spela.

http://hoppetossansliv.blogg.se

 
MansionB

MansionB

31 januari 2011 12:02

Åh! Jag ÄLSKAR angry birds!!

http://www.mansionb.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 28 mars 2012 16:39

Jag har en annan blogg nu: barasakermanser.wordpress.com Välkomna dit:)...

Av Mia - 4 oktober 2011 20:56

I natt drömde jag att jag var i Australien. Varför har jag ingen aning om. Bodde i en jättekonstig lägenhet, med konstiga människor och allt var allmänt konstigt. Så träffade jag plötsligt på Olle och Putte från förra jobbet. De var fulla och sentime...

Av Mia - 25 september 2011 22:34

Vi fick till två fina rätter i helgen. I går blev det "Cattas Fläskfilé" och idag blev det en riktig söndagsmiddag med hel kyckling i lergryta. Att jag dessutom lyckades klämma in en trerätters på Aludden i Lerum tillsammans med min bokcirkelgrupp på...

Av Mia - 25 september 2011 22:17


Så har det varit barnmarknad igen. Vi lämnade in en hel hög kläder och leksaker i fredags och sen stod jag och häckade utanför Hästhagenskolans gymnastiksal vid halv nio på lördagsmorgonen och såg kön växa bakom mig.  Som tur var hade de som höll i...

Av Mia - 25 september 2011 21:55

Förra helgen var det dags för hemvändarhelg. Det är även en helg för många andra att vända näsan mot Värmland. I tre dagar vallfärdar tusentals människor till den vanligtvis sömniga lilla orten Årjäng, min lilla hemort. Årets Årjängsmâten var ett fak...

Ovido - Quiz & Flashcards