Alla inlägg den 31 januari 2011

Av Mia - 31 januari 2011 08:42

Jag har en mamma som är helt suverän på att laga mat. Jag kan bara minnas tre tillfällen i hela mitt snart 36-åriga liv som hon inte lyckats i köket. Den ena gången var maten väldigt god, men hela familjen drabbades av matförgiftning så det var nog första och sista gången hon lagade Tandoorikyckling . De två övriga gångerna har det handlat om kött som blivit segt, men så är det ju ibland med kött. 


Jag är inte riktigt lika säker på att mina barn kommer att ha samma upplevelse av min mat, i alla fall inte de gånger när vi har gäster. Är vi bara familjen så går det bra. Då kan jag laga mat som blir god och vågar till och med prova lite nytt ibland. Men så fort vi får besök... ja då är det nåt som slås på inne i mig och jag får superprestationsångest. Och även om jag satsar på säkra kort; det kan vara köttfärssås och spagetti, eller korvstroganoff och ris, så är det något som går galet. Spagettin klibbar ihop, riset är hårt. Eller så tar allting jättemycket längre tid än vad som var sagt från början. Som i lördags när vi skulle bjuda på lax i ugn med ris och paprikasås. En rätt som jag har gjort massor av gånger - till familjen.

Istället för den vanliga halvtimmen som det brukar ta att laga denna mat, så tog det en och en halv timme. Och sen kröp det även fram att en av gästerna inte gillar lax! Men han tog i alla fall om, så antingen är han väldigt artig eller så var det rätt gott ändå.


Samma sak i Årjäng för några veckor sen. Vi skulle bjuda min yngste bror och hans nya tjej på mat och jag och Andreas stod för käket och satsade på nåt gott och enkelt; kyckling med klyftpotatis och bearniessås. Det kan väl inte bli fel. Och det funkade rätt bra - förutom att brorsans tjej avskyr bearniessås.


    

Chokladkladdkaka. Fantastisk första

gången - Bränd på nyår.

 

Lax i ugn.Vanligtvis en rätt

som är klar på ett kick. Vanligtvis.

  

Figurkorv. Alltid en succé

för 4-åringen..

men kanske inte nåt att bjuda 

sina gäster på dock :)


Det är jobbigt med prestationsångest, det blir inte bra och jag skulle aldrig någonsin kunna ställa upp i mästerkockarna eller halv åtta hos mig - om inte det gäller frukost.


Är det någon måltid som jag faktiskt kan flagga för att jag klarar av så är det såklart den enklaste - frukosten. Storfrukost är mitt signum och speciellt när vi har gäster. Det ska vara så nära hotellfrukost som det går och man ska sitta och äta länge. Och välja på massor av pålägg, ägg, yoghurt, te, kaffe, olika bröd, juice, osv osv. Men det är ju inte så krångligt. Det är ju bara att sätta fram på bordet:)


Igår hade vi riktig långfrukost här hemma med en familj som vi bara träffat som hastigast dagen innan vårt bröllop. De ska också gifta sig, i samma kyrka och ha festen i samma lokal, så de ville gärna veta lite om arrangemanget runtomkring. Och vi berättade ju gärna. Man får ju passa på när nån verkligen vill veta detaljer kring bröllopet.


Det är inte mycket jag skulle velat ha gjort annorlunda den dagen för den var verkligen perfekt. Men en sak grämer jag mig lite över och det är att vi missade ta vissa bilder. Jag hade gärna velat ha haft en bild på alla gästerna och oss framför lokalen. Eller på oss och våra föräldrar och på lite andra gruppbilder. Men framförallt grämer jag mig över att jag inte lyckades få till en syskonbild med mig och mina syskon. Där jag för en gångs skulle var snyggast:)


Detta hade jag i tanken både innan och under dagen. Men sen försvann det nånstans vid middagen. Vid midnatt kom jag på det igen och började rycka tag i alla jag såg och ställde upp oss utanför lokalen. Äntligen, tänkte jag, nu fick jag min syskonbild. Men så började vi räkna, 1, 2, 3, 4, 5, 6... sex? Vänta nu, är vi inte sju? Jo men visst ja! Anders!

Anders är en av mina småbrorsor och i augusti var han nybliven pappa och hade nyss åkt från festen. Så kan det gå.


   Syskonbilden som den blev. Utan Anders.


Idag kommer nya soffan. Vi lyckades sälja både de två 3-sits sofforna, fåtöljer och soffbord i lördags så det är ganska tomt i vardagsrummet nu. Och även om det är mysigt att sitta i saccocäckarna och se på tv ett tag så ska det bli fantastiskt trevligt med en ny soffa!


Ha en fin dag!


/Mia


"Som ett färgfotografi
är jag glansig inuti
Några tusendelar Denivit
& som ett färgfotografi
som nån förstört med flit
är jag svartvit inuti?"


ur Bianca (Kent)




Ovido - Quiz & Flashcards