Direktlänk till inlägg 29 april 2011

Men vad gör han? Han lägger bajs i maten!

Av Mia - 29 april 2011 21:25

När pappan är borta blir middagarna lite hipp som happ.

Denna helgen är Pappa Andreas och roar sig i Skottland med sina killvänner och då får ju jag och barnen sköta oss själva hemmavid. Jag vet inte om jag var extremt tråkig ikväll, eller om Oskar hade haft väldigt roligt, för strax innan nio (när jag satt och sjöng med i Så ska det låta-låtar) sa han att han ville gå och lägga sig. 

På en fredagkväll, när de får vara uppe hur länge som helst (nåja).

Men i säng kom de och tio över nio sov de som små änglar. Även diktatorn Emma.


Middagen ja. 

Vi har börjat köra på GI eller LCHF (vad är egentligen skillnaden mellan dem?) och jag har varit riktigt duktig hela veckan. Det är faktiskt rätt kul att anstränga sig lite, för det måste man göra när man ska komma på goda rätter som inte innehåller vare sig potatis, ris eller pasta. Men det har blivit en finfin omelett med gottigt innehåll, spenatfyllda spättarullader, lyxig kyckling med bulgur osv.

Så jag tänkte försöka med en middag på GI-temat även om det var fredag och Andreas inte är hemma.


Så på min tallrik lade jag upp Keso, Grillad kyckling, tomat, gurka... och chips (!)


Både Oskar och Emma hade tjatat om chips både till middag och fredagsmys så det kom fram på middagsbordet bara för..att.

Men precis när jag lade på chipsen på min tallrik kom jag att tänka på citatet från Varanteatern. Det finns en jätterolig sketch som handlar just om att lägga fel sak på tallriken.


Se klippet. Ca 1.30 in i det händer det som inte bör ske i en VM-final.


http://www.youtube.com/watch?v=gGxOSs5Hr8E



Ha en fin valborgshelg.


/Mia

 
 
Ingen bild

Grannen

30 april 2011 08:12

Skillnaden?
lchf - så gott som inga kolhydrater alls och mycket fett.
Gi - bara kolhydrater med lågt(?) glykemiskt index. Eller var det högt? Ja i alla fall handlar det ju om att äta långsamma kolhydrater tillsammans med vanlig mat ;)

Mia

2 maj 2011 12:41

Tycker det är svårt ändå det där... men så länge man håller ner på vetemjöl, socker och potatis,ris och pasta så tror jag man kommer långt. Vi får se hur det går:) Fortsätter jag lägga chips i maten lär det ju inte bli nån Od´d Molly klänning:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 28 mars 2012 16:39

Jag har en annan blogg nu: barasakermanser.wordpress.com Välkomna dit:)...

Av Mia - 4 oktober 2011 20:56

I natt drömde jag att jag var i Australien. Varför har jag ingen aning om. Bodde i en jättekonstig lägenhet, med konstiga människor och allt var allmänt konstigt. Så träffade jag plötsligt på Olle och Putte från förra jobbet. De var fulla och sentime...

Av Mia - 25 september 2011 22:34

Vi fick till två fina rätter i helgen. I går blev det "Cattas Fläskfilé" och idag blev det en riktig söndagsmiddag med hel kyckling i lergryta. Att jag dessutom lyckades klämma in en trerätters på Aludden i Lerum tillsammans med min bokcirkelgrupp på...

Av Mia - 25 september 2011 22:17


Så har det varit barnmarknad igen. Vi lämnade in en hel hög kläder och leksaker i fredags och sen stod jag och häckade utanför Hästhagenskolans gymnastiksal vid halv nio på lördagsmorgonen och såg kön växa bakom mig.  Som tur var hade de som höll i...

Av Mia - 25 september 2011 21:55

Förra helgen var det dags för hemvändarhelg. Det är även en helg för många andra att vända näsan mot Värmland. I tre dagar vallfärdar tusentals människor till den vanligtvis sömniga lilla orten Årjäng, min lilla hemort. Årets Årjängsmâten var ett fak...

Ovido - Quiz & Flashcards